Cykelfälgar och bromsar

Cykelfälgar och bromsar

Här får du veta det som är värt att veta om cykelfälgar och olika typer av bromsar.

Idag är det trendigt med bredare fälgar, vilket ger bättre aerodynamik och komfort tack vare däckens större volym. Detta har att göra med att alltfler köper större däck med förhoppningar om att minska rullmotståndet och öka komforten genom att ha ett lägre däcktryck.

Fälgens bredd kan antingen mätas invändigt eller utvändigt, vilket gör att siffrorna ibland kan vara lite förvirrande. Vanligtvis skiljer man de olika mätpunkterna åt genom att sätta ett “C” efter siffran, vilket indikerar att det invändiga måttet har använts. Som standard ansås en fälg till en racercykel vara smal om det invändiga måttet är under 15 mm, medan en bred fälg har ett invändigt mått som är större än 17 mm. När man istället mäter utvändigt är motsvarande siffror 19 mm respektive 22 mm.

Vilken typ av cykelbromsar ska jag köpa?

På senare år har ett skifte skett vad gäller cykelbromsar och numera har skivbromsar börjat bli den nya standarden på racercyklar. Genom att röra sig bort från fälgbromsar får tillverkarna möjlighet att experimentera lite vad gäller såväl ramens som hjulens design.

Hjul som har skivbromsar behöver inte vara anpassade till en särskilt bredd för att få plats i ramen. Det innebär att de hjul som sitter på cyklar utrustade med skivbromsar kan se lite annorlunda ut i syfte att ge en ökad prestanda och aerodynamik. Nackdelen med hjul för cyklar med skivbromsar är att hjulen kommer få svårare att klar av den större bromskraften, vilket innebär att fler hjul ett kraftigare nav krävs. Detta kan innebära att vikten inte blir lägre och att andra komponenters prestanda inte förbättras. Den vikt som sparas på fälgen (den yttre delen av hjulet) kommer dock ha en större inverkan på hur lätt hjulet rullar än vikten närmast hjulnavet.

Hjul av kolfiber är väldigt populära bland de cyklister som vill minska cykelns vikt i syfte att öka prestandan. Jämfört med hjul som har en bromsskena av aluminium har de dock sämre bromsförmåga. Med hjälp av skivbromsar kan den ökade prestanda som hjul av kolfiber ger bibehållas (eller till och med ökas) utan att bromsförmågan försämras. Har man en damcykel är fortfarande fotbroms väldigt vanligt och de är generellt enklare att underhålla och man tenderar till att kunna bromsa snabbare så att ”bara” ha en fotbroms på sin damcykel är inte alltid en nackdel.

Letar du marktjänst i Stockholm?

Marktjänst i Stockholm

Marktjänst är ett ganska vitt begrepp som kan innefatta en mängd olika tjänster, men som begreppet anspelar på utgår tjänsterna från marken. Vanligt förekommande arbeten inom marktjänst kan till exempel vara:

  • Skötsel i parker och trädgårdar, till exempel trädfällning, gräsklippning, buskröjning, rensning av diken, tomtplanering och trädgårdsanläggning.
  • Skötsel av fastigheter.
  • Snöröjning och halkbekämpning.
  • Vatten- och avloppsarbeten samt VVS-service.
  • Mark-, schakt- och anläggningsarbeten såsom husgrunder, asfaltering, grundläggning av byggnader, rörschaktning, kabelförläggning, jordvärme, vägbyggnationer, rivning, stenläggning och stenarbeten.
  • Jordbruksarbeten, till exempel schakt och byggande av gödselvårdsanläggningar.

Förutom ovanstående exempel på de olika tjänster som ryms inom kategorin marktjänst, finns det även en hel rad andra tjänster som kan inkluderas i denna kategori. Dessa tjänster kan tillhandahållas av företag i Stockholm som verkar inom just detta område. Tveka inte att kontakta ett företag inom marktjänst i Stockholm för att höra vilka tjänster de erbjuder och hur de kan hjälpa dig med det arbete du behöver ha hjälp med. Du som kund kan dessutom utnyttja ROT- och RUT-avdrag för många av de olika tjänster som erbjuds inom marktjänst i Stockholm.

Enskilda avlopp

Många företag inom marktjänst erbjuder anläggning av enskilda avlopp. Kommunerna i landet har höjt skyddsnivåerna för enskilda avlopp. Om du har en villa eller ett fritidshus nära vatten kanske det inte längre räcker med en trekammarbrunn, utan det kan istället behövas en anläggning som renar vattnet från bland annat fosfor innan det rinner vidare ut i naturen. Det finns en hel del regler och lagar kring avlopp. Du behöver till exempel ha ett tillstånd från din egna kommuns miljökontor för att kunna byta ut din gamla anläggningen eller för att kunna anlägga en helt ny. Om du utför detta arbete utan tillstånd kan du anses begå miljöbrott. Dessutom finns det en hel uppsjö med olika produkter på marknaden. För att vara säker på att du går tillväga på rätt sätt och att de bästa produkterna används, bör du därför överväga att anlita ett bra och kunnigt företag i branschen. De flesta företag inom avloppsarbeten och anläggningar erbjuder allt från projektering och bygglov till själva byggande av anläggningen samt kontrollrapport till kommunen.

Har PPM-systemet dolda avgifter?

Har PPM-systemet dolda avgifter?

Tidigare under året förekom uppgifter i pressen om att det skulle förekomma dolda avgifter inom premiepensionssystemet. Här går vi igenom hur det egentligen ligger till med PPM-avgifterna.

Du som inte vill hålla koll på vilka fonder som går bättre eller sämre, samt fondavgifter och liknande, kan anlita en extern aktör att förvalta ditt PPM-konto. Advisor är ett populärt val av förvaltare bland svenska pensionssparare och förvaltar många premiepensionskonton.

PPM-avgifter

I premiepensionssystemet betalar du som pensionssparare en fondavgift, vilken motsvarar den årliga avgift som fonden i fråga har efter att den rabatt som ges till sparare inom PPM-systemet har dragits av. Ofta får du så pass stor rabatt på fondavgiften att du inte betalar mer än en tredjedel av den egentliga avgiften.

Förutom fondavgiften betalar du även transaktionskostnader när de värdepapper som fonden placerat i köps eller säljs. Denna kostnad kallas även courtage. Alla sparare som köper eller säljer aktier, oavsett om du gör det på egen hand eller genom en fond, måste betala dessa transaktionskostnader. Denna kostnad är således ingenting som är unikt för premiepensionssystemet eller fondsparande i allmänhet. Som sparare i premiepensionssystemet betalar du i genomsnitt 0,1 procent i transaktionsavgifter per fond.

Vilka är de “dolda” avgifterna i PPM-systemet?

Vissa tidningar har journalisterna valt att kalla transaktionsavgifterna för dolda avgifter. Bakgrunden till detta är att det saknas information om dessa på Pensionsmyndighetens webbplats samt att de inte ingår i den årliga fondavgift som fondbolagen tar ut. Det hade förstås inte skadat om denna information framgick på Pensionsmyndighetens webbplats, men samtidigt är inte transaktionsavgifterna någonting som ekonomiska rådgivare rekommenderar ska styra valet av fonder. Detta då alla fonder betalar transaktionsavgifter, vilket gör att du inte kan undkomma dem. Även det statliga förvaltningsalternativet AP7 Såfa betalar transaktionsavgifter.

Anledningen till att transaktionskostnaderna inte ingår i fondavgiften är för att fondbolagen inte kan förutspå hur pass stora transaktionskostnaderna under året kommer att bli. Detta då dessa kostnader påverkas av hur mycket fonden handlar (det vill säga köper och säljer) och vilka marknader fonden handlar på. Ofta är det dyrare att köpa och sälja värdepapper på tillväxtmarknader än på mer etablerade marknader.

Så bromsar du effektivt

Så bromsar du effektivt

Även om du upplever att du har blivit ett med din cykel, bör du inte glömma bort de värdefulla sekunder du kan skala av genom att lära dig att bromsa på ett effektivt sätt. Detta gäller inte bara för racercyklister utan även MTB-cyklister och alla andra cyklister på två hjul kan använda sig av dessa tips. Det är viktigt att du varken är rädd för att bromsa eller för att lätta på bromsen.

Var inte rädd för att bromsa

Bromsarna är bara en av många cykelkomponenter som är framtagen för att underlätta för dig. Du bör därför inte undvika bromsarna fram till det ögonblick då du verkligen är i behov av dem. För att lära dig att bromsa på ett effektivt sätt bör du hitta en lugn plats där du kan komma upp i hastighet och sedan stanna med hjälp av bromsarna. För varje gång kommer du börja inse hur snabbt du kan stanna och hur lång tid det faktiskt tar för dig att få stopp på cykeln. Det är värt att lära sig lyssna på däcken för att avgöra huruvida de sladdar, tappar greppet eller överhuvudtaget stannar cykeln.

För en effektiv inbromsning bör din frambroms få stopp på cykeln och bakbromsen användas för att minska hastigheten. Cirka 70 till 80 procent av bromskraften kommer från frambromsen och resterande andel från den bakre bromsen. Med rätt teknik kan du undvika att bromsa så pass hårt med frambromsen att du flyger över styret.

Nedan följer våra bästa tips för hur man bromsar på ett effektivt sätt:

  1. Börja med att dra i den bakre bromsen för att sakta ner din hastighet.
  2. Titta på den punkt du vill stanna på istället för framför hjulet på cykeln.
  3. Låt dina skuldror och armar slappna av. Sträck inte ut armarna för att kämpa mot cykeln.
  4. Med en jämn kraft börjar du sedan dra i frambromsen för att sakta ner ytterligare.
  5. Fortsätt hålla blicken fäst på den punkt där du har tänkt stanna.
  6. När du har den hastighet du önskar släpper du gradvis den främre bromsen.
  7. Fortsätt använda den bakre bromsen för att styra hastigheten eller för att stanna helt.

För att effektivt stanna din cykel med handbromsar är det självfallet viktigt att ha bra bromsklossar på din cykel, annars kommer du inte få tillräcklig effekt.

Vinstchanser

Casinon har funnits i århundrade och lockat människor att satsa pengar på olika spel som till exempel roulett. Men att gå på casino är så mycket mer än ett sätt att vinna pengar. Vi menar att casinospel är underhållning på den allra högsta nivån. Låt oss förklara varför!

Casinon har ett rykte att vara en plats man går till för att vinna pengar (eller förlora pengar, kanske beroende på vem man frågar). Även om det stämmer så är det inte allt det är. Att vinna pengar ger naturligtvis rusch av glädje och bidrar till spänningen man får när man spelar. Trots att den möjliga vinsten är viktig så kan man även få en enorm ”thrill” trots att man lämnar casinot utan storvinsten. Att få känna adrenalinet pumpa i blodet är i sig en stor vinst som många söker. Spänningen när man väntar på tärningens rullning, de avslappnade förhållandena till att vara social och mingla, de goda drinkarna och ögonblicken man delar både med personalen och andra spelare – det är precis det som många letar efter under en lyckad kväll.

En avslappnad spänning

Atmosfären som man möter när man går in genom dörrarna till ett casino är förstklassig och tillbakalutad. Man känner sig som en kunglighet när man går in genom dörrarna: Lokalen är klädd med röda mattor och guldiga detaljer. Belysningen är svag men tillräcklig. Personalen bär kostym, i baren finns det läckra drinkar att beställa och likasinnade människor att mingla med. Kort sagt blir man påmind om en vip lounge eller en suit i ett lyxigt hotell. Spelandet ger ett rus av spänning i hela kroppen som man delar med andra besökare. Samtidigt blir det aldrig hektiskt eller högljutt. Lugnet bevaras mellan casinots väggar trots att hjärtat dunkar och adrenalinet pumpar i blodet. Spänning på ett lugnt sätt!

Kombinationen av att kunna lämna casinot med mer pengar än man kom med, den lyxiga och avslappnade atmosfären och spänningen man känner när man spelar gör att gå på casino är en utekväll som är svårslagen!

Hur man cyklar säkert i stan

Även om Sveriges storstäder så som Stockholm, Malmö och Göteborg oftast väldigt bra anpassade för att cykla inom, kan det ändå kännas läskigt ibland. Som cyklist är man väldigt utsatt i stadsmiljöer och det är viktigt att man alltid är på den säkra sidan. För att vara just på den säkra sidan finns det ett par saker man bör tänka på. Bland annat att:

Utrusta cykeln med bra ljus

Skaffa en stor, ljus och kvalitativ baklykta. Det är inte bara framifrån det är viktigt att synas, utan bakifrån är minst lika viktigt. Om man visar att man är bra utrustad lugnar det även omgivande bilister som ibland kan känna sig stressade av cyklister. Reflex och då gärna väst hjälper billister att se dig på betydligt längre avstånd, undvik helsvarta kläder som absorberar ljuset. Ett bra alternativ som kan hämtas från löpare är att använda pannlampa, vi rör på huvudet och blir således lättare att upptäcka när ljuset rör sig att det handlar om något levande. Rikta den dock rätt så du inte bländar förare. Outdoorexperten.se har ett riktigt vasst utbud pannlampor du kan välja och vraka bland.

Samma rutt är säkrast

Om möjligt, försök att alltid åka samma väg. Ifall du till exempel använder cykeln för att pendla till jobbet, håll dig gärna då till samma rutt. På det här viset lär man sig exempelvis de stora korsningarna, var faror kan uppstå samt andra moment som är bra att ha i ryggmärgen. Har man rutten i ryggmärgen så kan man fokusera på andra möjliga faror så som fotgängare och därmed spara mer uppmärksamhet till oväntade trafiksituationer som kan uppstå.

Akta dig för stora fordon

Att ligga (då framför allt på höger sida) nära stora fordon kan vara mycket farligt. På höger sida är farligast eftersom det är där chaufförernas döda vinkel finns. Det här gäller framförallt för bussar.

Var beredd på att bussar också ganska hastigt kan svänga ut på vägen igen efter att ha stannat vid en busshållplats. De har en tidtabell att följa och de hinner därför alltid inte vara försiktiga vid vänstersvängar ut från busshållplatsen till vägen.

Tips: Skulle du cykla en ny rutt – avsätt gärna tid hemma för att noga förbereda rutten och dess utmaningar som kan följa.

Snabbare, starkare, moppetrim

Det finns nog inte en enda tonårig mopedförare där ute som inte funderat på att trimma sin moped. Fordonen blir snabbare och starkare om de trimmas rätt, och då ökar naturligtvis statusen hos den som kör. I många fall handlar det också om att få en lite sämre moppe att bli lika bra som kompisarnas mopedar. Då kommer trimmingen in som en relativt enkel och smidig lösning. Här kan du hitta mopeddelar och ta in sådant du saknar.
Alla vet kanske redan vad som gäller, men det kan vara värt att nämna ändå:

  • Man får bara lov att köra en trimmad moped på inhägnat område, som det heter i lagen, och inte på allmän väg.
  • Man får alltså inte köra snabbare än det för mopeder tillåtna 30 km i timmen.
  • Det kan vara enkelt fixat för de moppefantaster som bor på landet och har gott om inhägnat område att välja på, medan de som bor i stan kanske får avstå.

Såga jack i pluggen?

De som kan trimma en moped känner till alla tricksen och vet exakt hur det fungerar tekniskt också. Oavsett om du läser dig till knepen på internet, kollar på filmer eller hör med en visare, erfarna förälder så behöver du ju rätt grejer för att få jobbet gjort. Det är inte det lättaste att förklara utan att samtidigt peka på en äkta moppe, men i sammanfattning kan man väl säga att det bland annat handlar om att öka mängden bensin som sprutas in i motorn. Då blir effekten större och moppen snabbare. Det fixar man på lite olika sätt, beroende på vilken moppe-modell man kör. Man kan borra hål, såga jack, dra ut pluggen eller ändra drevet.

Attiraljer som tar mopeden till nya höjder

När du sen är klar med ditt mer eller mindre proffsiga moppetrim, bör du tänka ett steg till och vara lite smart. Nu väsnas din moped antagligen mycket mer än den gjorde innan. Det kan vara klokt att skona grannarna, deras sovande bebisar och gamla herrar som inte vill bli störda under kafferepet genom att installera en ljuddämpare som håller motorljuden lite diskretare.
Dessutom finns det coola avgasrör som hanterar den större mängden smog som produceras nu när moppen är trimmad; du kan fixa racing-förgasare och drevkit för att få ut så mycket som möjligt av moppen.

Lyckade inköp

Ytterligare framsteg med Footway och skor på nätet

Att investerarna stod på rad när hans nya bolag Footway gjorde entré var föga förvånande. Daniel Mühlbach gick från klarhet till klarhet när han med oöverträffad skicklighet tog Lensway till toppen bland europeiska E-handelsbolag, och hans nya företagssatsning förväntas gå en minst lika stark framtid till mötes. Footway är skobutiken online som hela Sveriges näringsliv följer – för ingen vill missa när en av Sveriges mäktigaste entreprenörer gör succé igen.
Footway är en nätbutik med ett brett utbud av skor för både män, kvinnor och barn. Med en nära och lyhörd kundservice har Footway gjort sig kända hos sina kunder som en oerhört pålitligt och effektivt E-handel. Bland nätbutiker som säljer skor online är man det företag med störst och bredast utbud, och i kombination med deras erkänt snabba leveransen har Daniel Mühlbach skapat ett kundorienterad system som lockar köpare över hela landet.
Andra faktorer som har letat sig in i kundernas hjärtan är deras fantastiska förmåner – fri frakt och retur, prisgaranti och 6 månaders öppet köp är mer än vad många företag vågar sig på. Daniel Mühlbach är som bevisat inte rädd för att göra nödvändiga förändringar och utmana marknadens gamla system om är det bästa för kunden och företagets tillväxt. Det är en egenskap som tog både honom och Lensway till toppen av sin bransch, och nu har han styrt Footway åt samma håll.

Räkna med att vi kommer få se mer av Footway de närmsta åren!

Daniel Mühlbach startade Footway 2010, och efter 5 år på marknaden kunde E-handeln visa upp en omsättning på 222 miljoner kronor. Hela utbudet finns alltid i lager, och en expansion ligger på planeringsarbetet. Det vore fel att säga att någon är förvånad över skobutikens tillväxt, för ingen kan förneka att Daniel Mühlbach har ett exceptionellt öga för affärer, detaljer, och utveckling. Det var ingen slump att han tog Lensway till toppen i sin bransch, och han är på väg att göra exakt samma sak igen. Han tar aldrig ett steg utan att räkna på och med allting, och det är just därför de kliv han tar blir så enormt stora. Du har sett honom ta stora kliv förut, och du kommer att få se det betydligt fler gånger så länge han är hungrig.
När Daniel Mühlbach startade Footway fick han med sig folk som tidigare hade arbetat under honom på Lensway. Det visar på att han inte bara är en utmärkt strateg och affärsman som aldrig låter slumpen avgöra, utan även en inspirerande ledare.

Reklamationer av webbköp

När man handlar en produkt som har fel så skyndar man sig vanligtvis tillbaka till butiken för att reklamera den. Det kan kännas svårt att göra detta då man handlar online eftersom man inte upplever en personlig kontakt med de som säljer. För att reklamera köp online så måste man mycket riktigt betänka hur man ska göra detta. Då en vara ska skickas tillbaka så måste man nämligen noga dokumentera hur den brister för att inte riskera att få veta att man inte har rätt till ersättning på grund av att man inte hanterade reklamationen på rätt sätt. Nu är det dock ganska enkelt att reklamera varor online så länge man har med en seriös webbutik att göra och noga kontrollerar vad de kräver för giltiga reklamationer.

När kan man reklamera en vara?

Det finns några distinkta situationer när man har rätt att reklamera en vara och dessa är

  • Varan är trasig
  • Förpackningen är öppen vid leverans
  • Varan motsvarar inte produktbeskrivningen
  • Varan går sönder trots att man följer alla anvisningar och använder den på rätt sätt
  • Varan visar sig vara farlig och gå emot de regler som finns i Sverige om säkra produkter och varor

Det kan finnas flera skäl till att man vill reklamera en vara som man köpt på nätet, men dessa är de allra vanligaste.

Hur skickar man tillbaka produkten?

För det första så ska man behålla originalförpackningen. Gör det till vana att aldrig kasta förpackningen på en gång. Många webbshoppar kräver att få tillbaka allting i en retur för att kunna undersöka vad som hänt. Om man skickar en vara utan förpackning så kan man ju ha tagit den från närmsta soptipp så det är förståeligt att webbutiker kräver detta. Man ska vara noga med att inkludera all information om köpet, vad som felar och även kontaktinformation så att man snabbt kan få ett svar från butiken.

Pengar tillbaka eller ny produkt?

För det mesta så får man erbjudande om att få en ny likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Om man reklamerar en vara online så ska man inte behöva betala för frakten för returen. Här är det viktigt att ta reda på hur en enskild webbshop sköter returer och hur man kan skicka utan att behöva betala för detta. Det kan hända att man får betala för att sedan blir ersatt då det fastställs att man hade rätt om den bristande produkten.

Välj webbutiker med bra villkor

Med tanke på att reklamationer online kräver frakt som kan kosta så ska man verkligen vara noga med att handla från butiker med goda villkor. Om du ser att de gör det svårt att klaga på produkter så kan detta vara ett tecken om att de inte jobbar på ett ärligt sätt. Samtidigt så måste man förstå att onlinebutiker sätter upp strikta regler omkring reklamationer för att inte råka ut för folk som returnerar produkter som är i gott skick bara för att de ångrat sig och inte har lust att betala för frakten som de borde göra då det handlar om en helt vanlig retur på grund av ånger.