Profilprodukter är synonymt med olika termer som presentreklam, produktmedia, promotionprodukter, giveaways och reklamartiklar. Profilprodukter innefattar alla sorters produkter som försetts med ett företags logo eller andra grafiska aspekter. Syftet med profilprodukter är att kommunicera kring ett varumärke eller företag. Det går inte att ge ett generellt svar på vilka profilprodukter som fungerar bäst. Det är viktigt att ni har en klar bild av era kunder och vilken typ av produkter de tycket är snygga eller praktiska. Det är viktigt för alla företag att vara synliga och profilprodukter är en viktig hörnsten i marknadsmixen.
Hur ofta ska man använda profilprodukter?
Profilprodukter kan användas flera gånger om året. Det ger större effekt att använda profilprodukter relativt regelbundet än att slå på stort någon gång vart fjärde år. Du kan använda profilprodukter när du ska ge julklappar till dina anställda och till dina bästa kunder. Klassiska profilprodukter är pennor, t-shirts och paraplyer men utbudet av profilprodukter är mycket större än så. Marknaden för profilprodukter växer varje år och man räknar med att företagens investeringar i profilprodukter är större än både TV-reklam och reklam i dagspressen. Om du använder dina profilprodukter på rätt sätt kan de bli en effektiv del i din marknadsföring.
Kreativa profilprodukter
Profilprodukter är en effektiv kanal för att kommunicera med dina kunder. När man utformar sina profilprodukter ska man vara så kreativ som man bara kan. Det finns otroligt många olika produkter som man kan använda på en mängd olika sätt. Utrymmet för personlig kreativitet är väldigt stort. Man ska alltid noga analysera vilken typ av profilprodukter som passar företaget bäst både när det gäller stil och kvalitet. Om man väljer kläder som profilprodukter kan man komma ut med ett nytt klädesplagg med företagets logo på varje år.
Vad är målet med profilprodukter?
Man ska alltid identifiera ett klart syfte för företaget när man ska använda profilprodukter. Det är viktigt att alla i organisationen förstår vilket budskap man vill få ut till sina kunder och vad företaget står för. Då blir det mycket enklare att välja rätt typ av profilprodukter. Typiska profilprodukter är reklampennor, kepsar och ballonger. Det är dock idag mycket billigare att tillverka trycksaker och utbudet av profilprodukter har breddats. Nu för tiden kan man även beställa godisförpackningar med tryck på, väskor och golfbollar. Bland kläder är det främst kepsar, t-shirts och tröjor som dominerar. Använder man byxor eller strumpor som profilprodukter så syns inte trycket lika tydligt.